Sinds 1 juli 2017 dient u als bedrijf te beschikken over een zogenaamd basiscontract arbodienst.
In de loop van de jaren zijn er inmiddels zoveel wetswijzigingen geweest, dat je gemakkelijk het overzicht zou kwijtraken.
Als goed werkgever hebt u hier een verantwoordelijkheid gekregen dat nogal wat werk met zich meebrengt.
Wat is het dan fijn om een expert binnen handbereik te hebben die alle zorgen rond ziekteverzuim uit handen neemt!
Waar moet u zoal aan denken?
Ik vat de verplichtingen die u als organisatie moet regelen even voor u samen:
- toegang tot de bedrijfsarts
- overleg met de OR (indien van toepassing)
- overleg met de preventiemedewerker
- bezoek op de werkplek
- second opinion door andere bedrijfsarts
- klachtenprocedure
- melden beroepsziekten
- advisering over preventie
Wat leveren deze verplichtingen u op?
Het is gebleken dat we als werkgevers belang hechten aan gezonde, gelukkige en fitte medewerkers.
Deze medewerkers zijn namelijk het meest waardevol voor uw klanten en uw organisatie.
Echter het blijven wel mensen. En mensen maken dingen mee in hun leven waardoor er fasen zullen zijn waarin ze minder gelukkig en gezond zijn.
Wat is het gevolg van deze afgenomen gezondheid en dit verminderde geluksgevoel?
- minder presteren
- minder functioneren
- beïnvloeden van de teamprestatie
- onaardig worden
- minder geïnteresseerd zijn in klanten en collega’s
En uiteindelijk volgt er een ziekmelding.
Deze melding kan kort duren, bijvoorbeeld 1 week, maar gemiddeld duurt ziekteverzuim 14-16 dagen (bron: CBS).
De echte problemen ontstaan echter als het contact met de medewerker verwaterd.
De motivatie om weer mee te doen wordt steeds minder of de drempel om te starten wordt steeds hoger.
Het rijtje met wettelijke verplichtingen heeft als doel om deze situatie te voorkomen!
Wat zijn de bestaande wettelijke taken van een arbodienst?
- ziekteverzuimbegeleiding
- toetsen en adviseren over de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E)
- periodiek arbeidsgeneeskundig onderzoek (PAGO)
- aanstellingskeuringen
Als gecertificeerde arbodienst Baanzinnig (www.baanzinnig.nl) zijn we door een zware controle gegaan, uitgevoerd door de onafhankelijke organisatie DNV.
En we voldoen aan de strenge eisen die de wet stelt om gecertificeerde arbodienst te zijn.
Mede daardoor zijn wij in staat om binnen uw organisatie de dienstverlening rond ziekteverzuim op een hoog niveau uit te voeren.
Maar we doen méér!
Op het gebied van preventie maken we gebruik van inzetbaarheidsgesprekken met medewerkers.
Zo’n preventief coachgesprek kan voorkómen dat uw medewerker ziek uitvalt, omdat we van tevoren kunnen signaleren wat de oorzaken zijn van een verminderde inzetbaarheid.
We vertellen u er graag mee over.
Daarom komen wij graag eens bij u langs om onze arbodienst bij u te introduceren.
Heeft u eerder al vragen?
Bel of mail gerust. Wij beantwoorden uw vragen met plezier!