Reken af met die absurde gedachten!

Vorige week was het weer zover: ik ‘mocht’ met mijn gezin naar de tandarts.

Dit soort bezoeken zijn nooit mijn favoriete. Ook al was het slechts een controle.
Het begint al met iedereen op tijd in de auto te krijgen, omdat deze tandarts ervoor heeft gekozen om zijn praktijk te houden aan de andere kant van Lelystad.
Het geeft een mooi uitzicht op het IJsselmeer – dat wel – maar ook stress om de verkeersdrukte te omzeilen en op tijd te komen!

Er zat ook een ander soort van stress diep van binnen: mijn tandarts heeft mij al een aantal malen geadviseerd om mijn verstandskiezen te laten trekken.
Het is uiteindelijk beter voor mijn gebit, omdat ze geen functie meer hebben en omdat mijn kaak af en toe al wat onrustig is.
Nou, daar heb ik dus geen trek in…

Gelukkig was hij dit keer mild en focuste hij vooral op de situatie in het hier en nu.
Maar ik weet ook dat vroeg of laat het moment daar is.
Als ik eraan denk dat ik straks in het ziekenhuis bij de kaakchirurg onder het groene operatiekleed mijn verdoving krijg, dan schiet ik meteen in de stress.

Stress… het is een raar fenomeen.
Het is een reactie die ervoor zorgt dat we op scherp staan.
Voor de een betekent het een gezonde spanning en een manier om te kunnen presteren, voor de ander een reden om te vluchten.

Als je stress ervaart is het belangrijk om zicht te hebben op een sterke tegenhanger: je veerkracht.
Veerkracht wordt omschreven als: op een gezonde manier met problemen omgaan.

Veerkracht is daarmee niet hetzelfde als overleven.
Overleven is een mechanisme om op korte termijn een situatie waarin je verzeild raakt het hoofd te kunnen bieden.
Veerkracht is het inzicht wat het (emotionele) gevolg ervan is. 
Een ziekte, een scheiding of een ontslag, is op het moment dat je ermee te maken krijgt niet fijn. Het kan je leven ook behoorlijk op z’n kop zetten!
Maar je veerkracht leert je uiteindelijk om los te laten en een nieuw leven (of een nieuwe loopbaan) op te bouwen. Veerkracht impliceert dus groei!

De problemen in het leven hoeven niet zo groot te zijn en – gelukkig! – vaak zijn ze ook niet zo groot. En toch is stress, en negatieve gedachten over wat er allemaal kan gebeuren, enorm contraproductief.

Albert Ellis, een bekende psychotherapeut uit de Verenigde Staten, noemt dit irrationele overtuigingen. Het zijn diepgewortelde overtuigingen en ze kloppen van geen kant.

Het is dan ook belangrijk om positief naar jezelf te kijken en deze overtuigingen uit te dagen!
In mijn praktijk maak ik daarbij vaak gebruik van een gedachtenrapport.
Een manier om je bewust te worden van je gedachtenstroom door de dag heen.

Stel: je collega belt je vandaag om de lunchafspraak te verplaatsen naar een andere dag. Het is erg druk en voor haar onmogelijk om uitgebreid te gaan lunchen.
Jij denkt bij jezelf: ‘Zie je wel: ze vindt me vast saai en vervelend.’
Of je moet een vergadering voorzitten en je twijfelt of je in staat bent om alles in goede banen te leiden. Je ziet de kritische blik van je collega’s al voor je: ‘Ze zullen wel denken, dat wordt niets.’

Zijn deze overtuigingen eigenlijk wel realistisch?
Natuurlijk niet! Het zijn in feite absurde gedachten, die je zéker niet gaan helpen!

Maar waarom zeg je dit tegen jezelf?
Het heeft te maken met hoe jij naar je omgeving (en naar jezelf) kijkt. En welke interpretatie je erover hebt. Als je erin gelooft, wordt het straks voor jou de waarheid. Geloof me!

Met een positieve kijk op jezelf is al de helft van de stress te weerleggen.
Focus dus op je positieve eigenschappen en ervaringen om het maximale uit jezelf en je leven te halen!

Ik weet vanuit mijn praktijkervaring dat mensen hiermee echt kunnen worstelen.
Sterker nog: zoals je hierboven kunt lezen, heb ik er zelf soms ook gewoon last van.
Hoezo denk ik eigenlijk dat mijn kaak straks aan gort ligt, terwijl een chirurg dergelijke operaties aan de lopende band uitvoert?

En het goede nieuws is: je kunt er wat aan doen. Je kunt je leven een positieve impuls geven. Ik heb een programma ontwikkeld dat helpt je gedachten te stimuleren en je veerkracht te vergroten.

Maar het betekent wel dat je zélf in actie moet komen en gaat vechten tegen opkomende stress!

Benieuwd naar jouw veerkracht?
Bel of mail me vandaag nog! Ik help je er graag bij.