Ik was onlangs bij een studiedag waar het ging over waarderend onderzoeken, appreciative inquiry (AI).
Het is een manier om waarderend te leren kijken. Naar organisaties of, zoals tijdens deze dag het onderwerp was, naar gemeenteopbouw bij kerkelijke instellingen.
Het principe van waarderend onderzoeken gaat uit van het feit dat veel dat er al is positief is.
De benadering is positief waarderend met aandacht voor wat werkt, wat mensen belangrijk vinden en wat door hen wordt gewaardeerd.
Bij waarderend onderzoeken kijk je dus naar situaties door een positieve bril.
Je richt je dan op wat goed gaat, wat je waardeert aan zo’n situatie, wat het je oplevert of wat je er prettig of plezierig aan vindt.
Je voelt je beter dan wanneer je een situatie of gebeurtenis als negatief bestempelt.
Je verbindt je gemakkelijker met een situatie als je deze kunt waarderen.
Je hebt meer plezier en energie als je je betrokken voelt.
Toen ik deze simpele maar doeltreffende theorie op me liet inwerken, moest ik denken aan de goede voornemens die wij allemaal aan het begin van een nieuw jaar maken.
Hoe kan dat toch, dat onze motivatie om dingen bij onszelf te veranderen zó kort duurt?
Waar ligt het aan dat we niet in staat zijn om onze voornemens een paar maanden vol te houden? Oftewel: positief te waarderen?
Waarom hebben we Blue Monday bedacht als uitlaatklep van deze frustratie en is deze maandag in januari de meest deprimerende dag van het jaar?!
Kennelijk balen we er zelf ook van dat we niet in staat zijn om onze eigen doelen te halen!
Gelukkig is het nog geen Blue Monday, dus we kunnen dit proces van balen en frustreren onderbreken.
Maar dat betekent dat we dan wel op een andere, waarderende manier naar onszelf leren kijken!
Goede voornemens hebben van zichzelf al een verlangen naar iets positiefs in zich.
Het veroorzaakt een verandering in ons leven die ons goed zal doen.
Het levert gezondheid op, meer vrije tijd, meer sociale ontmoetingen, een betere balans, liefde, energie, geluk, noem maar op …
Daarvoor hoef je niet eens waarderend te kijken. Deze voornemens zijn al positief!
Maar waarom waarderen wij onze inspanningen om ons leven (en onze omgeving) te verrijken dan zo weinig? En waarom gooien we de handdoek alweer zo snel in de ring?
Tijdens de workshop Succes met goede voornemens! komt het waarderend onderzoeken van je eigen goede voornemens ook aan bod.
Je gaat daarbij werken aan je sterke punten en die uitvergroten.
Dat is vele malen motiverender en effectiever dan het ‘repareren’ van je zwakke punten!
Je ontdekt waar jouw geluk zich bevindt: plezier en een goed en zinvol leven.
En je leert vol te houden, omdat de focus ligt op dat wat jij waardeert.
Simpel, toch?!
Gun jezelf een portie positieve psychologie en laat Blue Monday lachend aan je voorbijgaan!
Overtuigd? Hier kun je je aanmelden!
Dat waardeer ik!