Wie is mijn ideale klant?

Een aantal jaren geleden was er een reclame op televisie van een ondernemer die de hele dag aan het rennen en vliegen was om zijn onderneming draaiende te houden.
Hij lette niet meer op zijn omgeving en dat leverde wat hilarische beelden op. De slogan erbij was: ‘Een ondernemer zit nooit stil’.

Hoe overdreven die reclame destijds ook was, er schuilt wel een kern van waarheid in. En dat ervaar ik pas sinds ik zelf ondernemer ben.

Nu bedoel ik niet zozeer het feit dat ik nooit mijn ontspanning vind – en ‘tijd voor thuis’, hoewel dat gevaar ook steeds op de loer ligt.
Het is voor mij vooral het feit dat ik als ondernemer continu bezig ben met het scherpstellen van mijn focus. Wie ben ik en wat voeg ik toe aan anderen die ik wil helpen? Of in ondernemerstermen gezegd: wat is mijn waarde voor mijn klanten?

Die focus is ontzettend belangrijk. Als ik niet weet wie mijn klanten zijn, is het ook onmogelijk om ze te vinden, laat staan om ze te helpen!

Toen ik 5 jaar geleden de stap maakte om afscheid te nemen van mijn toenmalige werkgever, was die focus nog tamelijk breed: ik wilde vooral mensen helpen.
Gaandeweg werd dat iets meer specifiek: mensen helpen die vastlopen in hun werk en niet weten hoe ze zichzelf weer kunnen vlot trekken.
Dat werd dan uiteindelijk ook mijn ‘niche’: mensen begeleiden in hun loopbaan.
Met als website: Mijn kijk op werk.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en merk ik dat het tijd is voor het herijken van mijn onderneming.
Want wie is dan nu mijn ideale klant? Is dat dan niet meer de werkzoekende, de outplacement-kandidaat of de carrière switcher? Ja en nee.

Ja, natuurlijk vind ik het nog steeds gaaf om mensen bewust te laten worden van hun talenten, kwaliteiten en drijfveren!
En ze de moed laten vinden om stappen te zetten in de richting van een nieuwe loopbaan! En nee, want er is méér … blijkt steeds vaker.

Ik ben er onlangs weer eens voor gaan zitten.
Ik stelde mijzelf de vragen: Wie help ik nu graag? En met welk probleem?
En hoe doe ik dat dan?

Mijn eigen coach heeft mij de term ‘pijnreis’ geleerd. Waar lopen mijn klanten tegenaan?
Het gaat hier om een gevoel van onbehagen, dat eerst onbewust en ongemerkt gaat sluimeren en wroeten in het hoofd. Het is nog niet aanwijsbaar, je hebt er nog geen woorden voor, maar het voelen is alert.

Je merkt dat je niet altijd gelukkig in je leven bent. Maar ja, er valt nog mee te leven.
Er zijn wel vaker dipjes in het leven.

Maar dan krijg je klachten: je ervaart een gevoel van onvrede, je raakt door kleine dingetjes al snel geïrriteerd. Wat is er toch met je aan de hand?
En dan raakt het je emoties: je wordt onzeker, je gaat twijfelen aan jezelf, je ziet even geen perspectief in je leven meer, je dobbert doelloos rond.
En tenslotte krijg je lichamelijke klachten: je valt uit met ziekteverzuim, je krijgt een burn-out of raakt in een depressie.

Het gaat hier om een denkbeeldige reis waarin iemand zichzelf een wazige spiegel voorhoudt. Hij merkt dat er iets niet goed zit, maar ziet niet waar het aan ligt.

Het gaat dan om termen als ongezond (voelen), ongelukkig (zijn), ongezien (worden), iets ontnomen (worden), of zelfs ontslagen (worden).
On-woorden die de pijn doen toenemen!

Er is hoe dan ook iets onbereikbaar geworden.
Voor de een heeft dat te maken met geld en waardering, voor de ander gaat het om relaties, aandacht en geluk, voor weer een ander om zelfstandigheid, werk, een goede balans in het leven, etc.

Mijn ideale klant bevindt zich ergens onderweg in deze pijnreis.

Een reis die ikzelf ook heb ervaren, omdat ik in mijn werk dingen deed die totaal niet bij mij pasten. Ik werd er diep ongelukkig van.
In mijn blog Hoe ikzelf de stap in het diepe zette … vertel ik je daar meer over.

Ik moest die reis wel maken om nu op de denkbeeldige top te staan van mijn ondernemers-bergketen. Met een geweldig perspectief en prachtige vergezichten!

Het voedt ook mijn ambitie om anderen hierbij te helpen. Jou, bijvoorbeeld.
Hoe ik dat doe? Daarover vertel ik je in een volgend blog.

Wil je nu al meer weten? Of meteen op reis naar nieuw perspectief?
Bel me voor een vrijblijvende kennismaking!